Go to content

Main menu:


História

História automobilky a automobilov WARTBURG

 

AWE - AutomobilWerk Eisenach
Fahrzeugfabrik Eisenach AG

 

 

 
Spoločnosť Fahrzeugfabrik Eisenach AG bola založená v roku 1896. Zakladateľom bol Henrich Ehrhardt. Táto nová
továreň vyrábala najskôr bicykle a následne motory, ktoré poháňali obrnené vojenské transportéry, taxíky, minibusy a rôzne iné stroje. Prvý automobil bol predstavený v roku 1898 v Düsseldorfe na výstave, ale nebol uvedený do výroby.
Ehrhardt ho vyrobil po dohode s francúzom Decauvilleom  a aj z tejto spolupráce vznikli základy automobilov z Eisenachu ako aj vozidiel Wartburg. Tak sa nová doba odštartovala pod menom Dixi. V roku 1928 sa továreň v Eisenachu stala súčasťou koncernu BMW. Wartburg bol vytvorený a vyrábaný vo Východnom Nemecku, ako osobné vozidlo spolu  s automobilom Trabant (továreň v Zwickau ako združenie AUTO Union – DKW, AUDI, HORCH a Wanderer - neskôr JAWA). Boli vyvážané do všetkých východoeurópskych štátov v rámci RVHP. Boli to najluxusnejšie vozidlá vo svojej triede a stali sa najpopulárnejšími v Europe. Jedine Wartburg bol ponúkaný
vo všetkých modelových radách. Spoluzakladateľ AUTO Union – Rasmussen sa po nezhodách s vedením AUTO Union odčlenil a založil spoločnosť Rasmussen, neskôr Framo a po vojne BARKAS.
  História Wartburgu sa datuje od druhej svetovej vojny. Po vojne 1952 bola továreň Fahrzeugfabrik Eisenach AG pod
IFA F 9

okupáciou sovietskej armády, ale jej produkcia pokračovala ďalej pod novou značkou Bavariand (vyrábali sa aj luxusné 6-valce pr: model 340). Po roku 1952, sa na protest BMW pre nedovolené užívanie obchodnej značky, továreň zmenila na EMW (E od mesta Eisenach t.j. Eisenach Motoren

Werke), naďalej však vyrábali vlastné BMW - vojenskú techniku. Nakoniec

v roku 1956, bola stará produkcia BMW/EMW prispôsobená potrebám štátu v podobe prevzatia časti produkcie a technológie osobných vozidiel DKW rady F (pôvodne výrobca parných automobilov – 1916, motocyklov od 1918 Des Knaben Wunsch – chlapcove prianie, Das Kleine Wunder – malý zázrak) t.j. po novom F9 IFA. IFA, Trabant a Wartburg boli nazvané ako autá z Eisenachu.

   
  Dejiny automobilky v  Eisenachu sú rozsiahle. Pred vojnou patril teda závod k bavorskému koncernu BMW a cez vojnu
bola fabrika zbombardovaná. V roku 1945 obnovuje výrobu áut BMW a v roku 1949 schádza z linky nový typ BMW 321. V 1951 závod produkuje motocykle R35, pričom v roku 1952 podľahol znárodneniu. Začína produkcia prvého dvojtaktného motora pre vozidlá IFA F9 z roku 1953. V 55 je výroba v plnom prúde a produkuje F9, ktoré skončia v 56 roku. Paralelne sa naštartovala nultá séria Wartburg 311 – 900, ktorá napreduje naplno po roku 1956 už v automobilovej fabrike Eisenach t.j. AWE - AutomobilWerk Eisenach. Prvé vozidlá Wartburg 311 boli vybavené trojvalcovým dvojtaktným motorom s max. rýchlosťou 115 km/h. Motor mal s počiatku obsah 900 cm3, a výkon 37 koní. Bol uložený pozdĺžne nad prednou nápravou ktorú aj poháňal. Vozidlo s rámom malo listové pruženie. Vpredu bolo nezávislé zavesenie kolies a vzadu spojená náprava. Prevodovka 4 rýchlostná. Neskôr ho nahradili v roku 1962 motorom s obsahom 1000 resp. 990 cm3 s výkonom 45 koní, 4 rýchlostnou prevodovkou a max. rýchlosťou, 125 km/h (Model Sport 140 km/h). Na tú dobu veľmi slušné vozidlo s dobrými parametrami t.j. nová 311ako Wartburg 1000. V roku 1965 bolo vozidlo konštrukčne zmenené zmenou rámu s nezávislým zavesením všetkým kolies s pružinovým pérovaním ako model 312 tzv. medzi typ. V 1966 na tento podvozok bola skonštruovaná nová karoséria
a tak vznikol model 353 s totožným motorom. Až v roku 1969 bol zvýšený výkon na 50 koní s maximálnou rýchlosťou 130 km/h. Predmetné typové rady sú špecifikované na našej stránke v časti Wartburg - modelové rady. Ostatné špeciálne verzie boli 313 S-coupé, 313-2 HS cabrio verzia realizovaná s hard-top (pevnou strechou) a taktiež špeciálny model Bellevue s puntičkársky prepracovanou karosériou.
 
 

Podľa výkonu môžeme rozdeliť autá z Eisenachu na :

    - typ IFA F9 (1953) – 20,6 kW (28 koní),

    - typ IFA F9 (1955) – 25 kW (34k),

    - typ W311 (1956) – 27,2 (37k),

    - typ W311 (1959) – 29,4 kW (40k), W 1000 (1962) – 33,1 kW (45k), W353 (1966) – 33,1 kW (45k), W353.1 (1969) - 36,8 kW (50k) – 353 ako 3. generácia ktorá mala už aj dvoj okruhové kotúčové brzdy a iné vylepšenia. V závere výroby v 90 rokoch to bol model W 1.3.

   
V začiatkoch sa vozidlo nenazývalo Wartburg, ale jednoducho tristo jedenástka (311). V roku 1955 skončila rallye, kde sa mala odohrať športová premiéra do vtedy neznámeho auta. Prototyp 311 mal štartovať a tak sa porovnávať a testovať pri náročnej skúške priamo na rallye, ako prvej v Nemeckej demokratickej republike so štartom a cieľom v Eisenachu. Dostala názov po majestátnom hrade Wartburg týčiacom sa nad mestom. Rallye Wartburg je v súčasnosti považovaná za jednu z najnáročnejších medzinárodných súťaží. Ide o hviezdicovú jazdu k hlavnému kontrolnému bodu v Eisenachu z Drážďan s prejazdom cez Hale zo Soestu a Enkenbach/Pfalzu s prejazdom cez Giessen. Nasleduje vytrvalostná jazda na 2 kolá z a do Eisenachu v oblasti Kyffhäuseru cez prejazd Durýnskym lesom. Celkovo 850 km. Priemerná rýchlosť 42 - 55 km/h. Vedenie továrne rozhodlo a 311-ky štartovali na rallye v počte 6 ks v triede Grand Turismo. Automobili v tejto triede boli vyrábané v malých sériách s určením pre zákazníkov hľadajúcich tie najlepšie výkony. Aby bolo možné štartujúce vozidlo zaradiť do tejto kategórie musí byť vyrábané v 12. sériách po sebe nasledujúcich mesiacoch v najmenšom počte 100 ks. Wartburg štartoval po boku športových aut ako sú Porshe, VW, Borgward, Ford, Mercedes a samozrejme IFA F9, DKW 3=6. Rallye bola veľmi náročná na techniku jazdy ako aj konštrukčné vlastnosti vozidiel. Počasie a náročnosť trate dala zabrať aj skúseným športovým vodičom.
   V rallye odštartovalo 77 automobilov, pričom do cieľa dorazilo len 56. Štyri súťažiace posádky získali bronzovú medailu, dve striebornú a však všetci štartujúci na 311 získali zlato t.j. 6 automobilov Wartburg 311. O niekoľko týždňov neskôr dostala 311 k typovému označeniu meno WARTBURG a začala sériová výroba.
   
   
   V polovici marca 1956 opúšťa automobilku v Eisenachu tisíci vyrobený kus. FIA oficiálne homologovala Wartburg 311, ako sériovo vyrábané osobné a cestovné vozidlo. Wartburg štartoval aj naďalej úspešne v rôznych športových súťažiach.
     
  Prototypy a špeciálne verzie  
Je pravda, že produkcia 353 bola pre výrobu v Eisenachu definitívna aj keď vtedy sa to ešte nenazývalo automobilový design. Konštruktéri v roku 1965 pracovali na projektoch Wartburg 353, Sport Coupé s výborným koeficientom aerodynamiky Cx=0,28/0,32, ale tento skvost sa nikdy nedostal do sériovej výroby. Vývojový ošiaľ nastal v 70-tych rokoch. Model 360 (1973-74), bol zrealizovaný ale nikdy nezačala sériovo výroba. 360-ka so samonosnou karosériou bola vytvorená v spolupráci s továrňou Škoda s motorom Škoda 1,3 (uloženým vpredu nie vzadu ako v pôvodných Škodovkách).
 
Ďalším modelom v evolučnom vývoji značky bol typ 610-M skúšobná verzia s vlastným motorom 1100 cm3 z roku 1976
(vývoj pokračoval až do roku 1979), samonosná karoséria. Vznikla aj verzia poháňaná motorom Škoda (v halách Zwickau) a verzia Rumunskej Dácie (Renault 12). Komunistická vláda zastavila financovanie týchto automobilov a prototypov.
Rovnaký osud mali aj dva motory realizované v roku 1957 a to boxer motor (motor s vodorovne uloženými valcovými hlavami), chladený kvapalinou s objemom 1088 cm3 a silou 45 koní. Druhý motor bol zrealizovaný v roku 1968, ako moderný štvorvalec s jedným vačkovým hriadeľom v hlave valcov (rozvod SOHC) o objeme 1592 cm3 a výkonom 80 koní. Vznikol aj trojvalec v roku 1982 s objemom valcov 1191 cm3 s max. výkonom 60 k. Ďalším z neúspešných je Wartburg P-760 s prezývkou Hungebauchschwein (lačná sviňa), vytvorený v spolupráci opäť so Škodovkou v rokoch 1971-72. Auto má motor umiestnený vpredu s objemom 1100 cm3 a s veľmi modernou hatchbackovou karosériou.

Tento prekvapujúco neobyčajný model sa stal predchodcom známej Škody Favorit neskôr Felície. Nemecký Wartburg túto verziu nikdy nevyrobil, ale Česká verzia odštartovala v roku 1987!

      Z modelu 353 bolo vyrobených milión exemplárov. Vznikla aj verzia 353 rallye s trojvalcovým motorom v kubatúre 1147cm3 a výkonom 110 koní!

      Rovnako sa dostala k slovu aj off-road verzia 353 - Schwimmwagen ako obojživelná verzia. Ďalej 353/400 Kubelwagen (vojenský džíp) s trojvalcovým motorom, 1200 cm3 (55k, a 95 km/h). Existuje tak isto aj minivan s troma valcami v dvojtaktnom rytme.

      Barkas B-1000 bol vyrábaný v meste Chemnitz. Motor bol presne ten istý ako mal Wartburg, ale v poslednej fáze produkcie (po zrútení Berlínskeho múru) ho nahradili štvortaktným motorom zo slávneho VW. V každom prípade tieto veľké vozidlá hnal obsah motora 1000 cm3, dvojtakt a trojvalec. Vznikol aj prototyp Barkasa B-1100, postaveného v roku 1969 na základe starej B-1000. Použili motor z Moskviča 412. Ostalo pri prototype, nikdy sa nevyrábal.

  Koncom roku 1959, vznikal istý súťažný exemplár s Wartburg motorom od Heinza Melkusa, športového jazdca. Tento
športiak bol určený do súťaží v národnej Junior triede. Tento exemplár je vybavený Wartburg jednotkou o sile 70 koní s troma karburátormi. Model zo 60-70-tych rokov s motorom Wartburg , prezývaného tiež Zigarre (t.j. cigareta) pre jeho typický vzhľad karosérie. Skúsenosti v súťažiach dohnali Melkusa k výrobe modelu RS-1000 čo bolo malé coupé 2+0. Motor bol ten istý ako pre autá Junior-triedy s maximálnou rýchlosťou okolo 170 km/h a obrovským zrýchlením vďaka ľahkej váhe (cca 690 kg). Melkus RS 1000 bol vyrábaný v perióde medzi rokmi 1969-1973 s obmedzením na 100 kusovú sériu.
Gull-wing otváranie dverí a zadná časť karosérie je totálne vzdušná a pracuje pod ňou jednoduchý motor. Melkus bol jednoducho Ferrari GTO z Nemecka!
       
      Po páde Berlínskeho múru sa produkcia definitívne skončila. Továreň prešla na núdzovú výrobu v Eisenachu a produkovali jednoduché mierne vzhľadovo upravené modelové verzie. Tak ako Trabant s motormi od VW začal aj Wartburg 353 s 1.3 štvortaktom s VW Golf 1300 (54 k, čo bolo oveľa viac výkonu ako u starého dvojtaktu, s porovnateľne nižšou emisiou).
       
      Tuning model s elektrónmi, laminátovými spojlermi a lemami okolo blatníkov so širokými pneumatikami je verzia od tuningovej dielne Irmscher, ktorá vyrába diely pre Mercedes či BMW. Ďalšou verziou bol pick-up. Aj tak je Wartburg 1.3 posledným Wartburgom tejto značky.
       
      V roku 1991, sa továreň prestavala na Opel ( VW, postavil továreň v Moseli, blízko Zwickau, s ex-Trabant robotníkmi). Neskôr Eisenach produkoval automobil Opel Corsa.
       
       
       
       
       
       
       

Zdroj:

1. Údržba a opravy vozú Wartburg 900-1000-312-353, Jindřich DRŠATA,

 

2. Střípky z historie – Start nového Wartburgu http://www.sweb.cz/wartburg311/rallye/rrs3.html

 

3. Wartburg – perla východu (história - súčasnosť - minulosť) z AJ preložil Oliver Ďurčo,

 

4. Trabant klub Liberec - Vývoj Trabanta – A.I.C.E: Zajímavé epizody z vývoje, automobilu na východě Německa, Muzea voziled IFY, http://trabant.hyperlink.cz/vyvoj.htm

 

5. Wartburg (automobilová značka) - http://cs.wikipedia.org/wiki/Wartburg_(automobilov%C3%A1_zna%C4%8Dka)
  

 
 

 




Back to content | Back to main menu